Kuin kala verkossa?

Eräs syksyn täydennyskoulutus on “Verkosta turvallinen ympäristö oppilaalle ja opettajalle”.  Koulutusta suunniteltaessa piti pohtia hieman syvällisemmin tietoverkon luonnetta. Mikä on tietoverkkoa ja mihin raja vedetään. -Vai vedetäänkö lainkaan?

 

Ensimmäisenä mieleen tulee se, että verkkoon mennään silloin, kun istutaan tietokoneen ääreen ja ryhdytään käyttämään verkon palveluja. Salasanan kanssa tai ilman, mutta  eihän se oikeasti noin mene. Olemme lähes koko ajan tietoverkossa aktiivisena tai passiivisena toimijana.

 

Älypuhelin pitää meidät, näkökulmasta riippuen, joko verkon pauloissa tai verkon meidän ulottuvillamme. Paikkatietoa kirjautuu verkkoon eri sovelluksista, ostosten korttimaksut ja bonuskortit kertovat mikä kiinnostaa. Some-viestit ja kaveripiiri profiloivat meitä erilaisiin palveluihin. - Tuossa ei varmasti ollut koko lista, enkä edes laittanut vielä foliohattua päähän.

 

Tietoverkon ulottuminen kaikkialle tekee elämästä helpompaa ja sekin tuo uusia haasteita. Uudessa peruskoulun opetussuunnitelmassa otetaan huomioon digitalisaation mukanaan tuomat ergonomiaongelmat ja liikunnan väheneminen. -Enää ei tarvitse mennä soittamaan kaverin ovikelloa vain todetakseen, että Matti onkin pihalla pelaamassa jalkapalloa. Viestit kulkevat ja pelaaminen hoituu sohvalla.

 

Verkko ja digitaalinen maailma ovat lähes kaikkialla läsnä. Mahdollisuus turvalliseen, tuottavaan ja luovaan verkkoympäristöön tulee sitä kautta, että käyttäjä ymmärtää uutta mediamaailmaa, toiminnallisuuksia, työkaluja ja myös pimeitä alueita, nimenomaan omassa toiminnassaan ja omista tarpeista lähtien.

 

Tuottavuus ja luovuus tietotekniikan käytössä -  digitaaliloikka (!?) - liittyvät vahvasti omakohtaiseen kokeiluun ja asenteisiin. Palvelut ja teknologia kehittyvät vauhdilla, eikä vanha konsti enää ei olekaan parempi. Uuden mediamaailman ymmärtäminen hävittää myös mustavalkoista asennetta. Kun ymmärtää kontekstia laajemmin, voi välttää pahimmat kompastuskivet ja uhkien sijaan onkin tarjolla huimia uusia mahdollisuuksia.

 

Lisätietoa  aiheeseen liittyvästä opettajien täydennyskoulutuksesta löydät osoitteesta: http://www.oulu.fi/taydennyskoulutus/node/30597

-Antti Peltonen-

Last updated: 7.9.2015