Video korvaa opettajan

No ei nyt ehkä kuitenkaan, mutta sainpahan huomionne;) Ajattelen, että opettajuudessa pohjimmiltaan on kyse opiskelijan auttamisesta oppimaan (toivottavasti joku muukin näin ajattelee:) ). Ja oppimisen tukemiseen verkkovideo hienosti soveltuukin. Alla muutamia ajatuksia/etuja joista osa ilmeisempi kuin toiset siinä mitä video mielestäni oppimiseen tarjoaa.

  1. Saatavuus
    Mikäpä mukavampaa kuin linja-autolla körötellessä opinahjoon katsastaa video tarjontaa päivän aiheista. Verkkovideo on saatavilla kun käytössä jokin verkossa oleva älylaite tai jopa ihan tietokone ja mihin aikaan tahansa. Nykyisin verkkoyhteydet (juu kännykässäkin) ja videopalvelut YouTube ja Vimeo osaavat skaalata videon päätelaitteelle sopivaksi ottaen huomioon myös käytettävissä olevan verkkoyhteyden.
  2. Kertaus
    ”Repetitio mater studiorum est” eli sanonnan mukaan kertaus on opintojen äiti. Tämän kisan video voittaa opettajaan nähden sata nolla. Video jaksaa toistaa asiaa ihan niin monta kertaa kuin opiskelija tarpeeksensa näkee.
  3. Multimodaalisuus
    Videoissa on kohtuullisen helppo hyödyntää multimodaalista esitystapaa. Samassa esityksessä voidaan kampittaa useampikin oppimistyyli.  Artistin kertoman tarinan lisäksi videolla on voi käyttää aiheen avainsanoja jäsentämään esitystä (esim. Arto Willman, Muutoksen johtaminen), kuvia kertomaan enemmän kuin tuhat sanaa (esim: Terttu Kortelainen, Tieteellisen viestinnän tutkimus) ja tarvittaessa videolla voi hyödyntää asiaa havainnollistavaa animointia (esim. Sanna Alila, Vertaistuki-, ohjaus-, konsultaatio- ja yhteistyömalli)
  4. Jäsennys
    Video formaattina on semmoinen, ettei se vastaa katsojan kysymyksiin eikä väitä vastaan. Eli jo muotonsa vuoksi saadaan vähän kuin kaupan päälle tiivis ja jäsennelty esitys (ei varmaan esitystapa huonontaisi kontaktiopetustakaan;)) Tärkeää hyvässä verkkovideossa onkin, että asia on tiivistetty ja hyvin jäsennelty.
  5. Käytettävyys
    Kerran tehty on uudelleen käytettävissä. Kun kerran näkee vaivan että tekee verkkovideon kunnolla, niin tätä voi hyödyntää useampaan kertaan ja eri yhteyksissä. Voit käyttää videota ennakkomateriaalina kontaktiopetuksessa ja näin saat hyödynnettyä arvokkaan yhdessäoloajan yksisuuntaisen luennoinnin sijaan asiasta keskusteluun. Samaa videota voit käyttää sitten vaikka verkkokurssillasi.

Nyt voin jo kuulla kommentin, että videonteko on vaikeaa ja kallista. Vai onko sittenkään? Kuvaaminen onnistuu kännykällä, tabletilla, järkkärillä, veppi kameralla… Editointi voi harrastella edullisesti vaikka Movie Maker (ihan klassikko ilmaisista videoeditoreista) ja jo PowerPoint esitys kääntyy videoksi ihan pelkästään tallentamalla se videoksi. Jos verkosta hakee editointi työkaluja, niin kannatta tutustua WeVideo tai Screencast-O-Matic:n ja jos iPadilla haluaa editoida, niin Green screen by do ink:llä voi olla hauskaa kokeilla Chromakey kuvausta jolloin videon taustalla voi käyttää halumaansa aineistoa. Ja lopuksi valmiit videot jakoon YouTubeen tai Vimeoon

Non scholae, sed vitae discimus

Jyri Kononen

Viimeksi päivitetty: 5.2.2016