Kansainvälisillä markkinoilla

Nimi: Karoliina Fyrstén
Opinnot: filosofian maisteri, germaaninen filologia, kansainvälisen yritysviestinnän koulutusohjelma
Nyt: viestintä- ja markkinointijohtaja, Bittium

Vastaan Bittiumilla kaikesta viestinnästä ja markkinoinnista. Viestinnässä vastuualueisiin kuuluvat sijoittajaviestintä, muu ulkoinen viestintä ja PR sekä yrityksen sisäinen viestintä. Markkinoinnissa vastuulleni kuuluu kaikki perinteiset markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tehtävät markkinointistrategiasta ja brändin hallinnasta messujen järjestämisiin ja aina Bittium-kynien tilauksiin asti. Minulla on käytössäni pieni kolmen henkilön tiimi.

17 vuoden ura viestinnässä

Työni vastaa täysin opintojani ja olen edennyt urallani haluamallani tavalla. Olen saanut 17 vuoden urallani tehtäviä eri viestinnän ja markkinoinnin osa-alueilta ja raportoinut tehtävässäni useille eri organisaation esimiehille, esimerkiksi talousjohtajalle, henkilöstöjohtajalle, markkinointijohtajalle ja toimitusjohtajalle. Työssäni palkitsevinta on onnistuminen ja tietenkin mahtava työyhteisö.

”Täytyy osata laittaa ajatukset ja ideat paperille, esittää ne ja soveltaa käytäntöön.”

Kielitaito on ehdoton

On tärkeää olla mukana alan trendeissä, kehittää omaa toimintaa jatkuvasti ja mukautua muuttuviin tilanteisiin. Sama työ täytyy voida tehdä jonain vuonna 500 000 eurolla ja jonain toisena vuonna käytössä on miljoona euroa. Jos saa valita vain yhden aihealueen, niin viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiselle tärkeää on kyky kirjoittaa ja hyvä kielitaito. Ilman näitä en ottaisi yhtään henkilöä tiimiini. Täytyy osata laittaa ajatukset ja ideat paperille, esittää ne ja soveltaa käytäntöön.

Markkinointi on mukavaa työtä

Markkinointi ja viestintä on todella kivaa ja antaa paljon. Työssä pääsee käsiksi yrityksen ytimeen ja identiteettiin, suunnitellaan yrityksen arvolupauksia ja pidetään arvojenhuoltoprojekteja. Mietitään, miten saadaan kiteytettyä muutamaan sanaan se kaikkein tärkein, kunhan on ensin mietitty, mikä se kaikkein tärkein on. Lisäksi suunnitellaan värimaailmaa, kuvamaailmaa ja kehitetään yrityksen digitaalista näkyvyyttä. Markkinoinnin ja viestinnän henkilöiden on hyvä olla ulospäin suuntautuneita ja osata sekä tykätä kirjoittaa. Eli jos kaikki tämmöinen kiinnosta ja näistä kuvailuista tuleva opiskelija itsensä tunnistaa, niin suosittelen kielten opintoja.

Viimeksi päivitetty: 15.11.2017